fbpx

I början av oktober lanserades fjärde generationens Malwa 560. Nu står den första sålda maskinen färdig för leverans till Bertil Olausson, självverksam skogsägare i Nässjö.

De tre efterföljande åren har varit de händelserikaste i företagets historia och framgångarna avspeglas i både resultat och marknadsposition. 2020 har inneburit utmaningar för hela branschen som få kunnat förutspå – Malwa Forests VD Hans Lindberg ser, läget till trots, optimistiskt på framtiden:

”Som en följd av pandemin gör vi i år ett tapp på ca. 20%, men går samtidigt in i 2021 med rekordstor orderstock. Efter att ha behövt korttidspermitera personal under våren befinner vi oss nu istället i ett läge där vi
nyanställer för att kunna öka produktionstakten i vår.”

”Nymaskinsordrar har i dagsläget leveransdatum i april” tillägger Magnus Wallin, Malwas grundare och affärsutvecklingschef. Han fortsätter: ”Jag tror vi ser resultatet av en lyckad produktlansering, men också hur viktigt det är att snabbt kunna ställa om inom organisationen och anpassa arbetssätt till den nya verklighet pandemin innebär. Ett vanligt år hade vi stått på mässor och besökt våra distributörer runt om i Europa. Istället har vi själva åkt ut på en landsomfattande demoturné, ökat tillgängligheten för privata coronasäkrade visningar och jobbat kreativt med digitala verktyg för att kunna mötas över gränserna”.

Reseavrådan och ett allmänt osäkert världsläge har till viss del bromsat in Malwas exportsatsningar under det gångna året, men på sikt finns det gott om positiva signaler.

”Vi vet att efterfrågan på skogsmaskiner inom kompaktklassen är på uppgång i Europa och har stort självförtroende i vår produkt. Under året har vi etablerat distribution i ett par nya länder. Vi hoppas på att kunna stärka dessa samarbeten under 2021 och kanske även ta steget in på ytterligare någon marknad. När det återigen går att mötas på ett säkert sätt står vi väl förberedda” avslutar Hans.